Ryd op i dit liv
Dette indlæg kan indeholde links til produkter, hvor jeg modtager en provision af salget. Jeg anbefaler kun produkter og services af højeste kvalitet, som jeg selv kan stå inde for. Læs mere her.
Synes du det roder derhjemme? Er det svært finde du ting du har brug for? Føler du dig overvældet af alle papirbunkerne på bordet? Har du en bunke ting du gemmer fordi der er en opgave bag?
Jeg har i mange år altid haft svært ved at skille mig helt af med ting. Ikke fordi jeg er samler, men jeg har altid tænkt: “jeg må hellere beholde det, hvis jeg nu skulle få brug for det”. Og ja, nogle ting får man pludselig brug for, men det er meget sjældent, og det er slet ikke værd at gemme på det.
Sådan havde jeg det også. Indtil jeg læste om minimalisme, og begynde at skære gevaldigt ned på mine ejendele. Det har skabt meget mere orden i min hverdag, og giver plads til at bruge mere tid med familien — noget jeg virkelig holder af.
Papirbunkerne blev sorteret, og det meste var unødvendigt. Så det blev smidt væk. Jeg gennemgik alle mine ting mere kritisk, og skilte mig af med det, som ikke rigtig gav mit liv værdi.
Du kan gøre det samme. Det er svært at forklare, men jeg lover dig, du vil føle dig mere fri ved at få ryddet godt ud i de ting du har liggende derhjemme.
Men det er vigtigt at tage én ting ad gangen. Lær her hvordan du kan få ryddet op i dine ejendele uden det virker uoverskueligt.
At sige til dig selv, “nu rydder vi hele huset op” vil kun gøre det hele uoverskueligt. Begynd derfor i ét rum ad gangen, og fordel det gerne over flere dage. Tag fat i den første bunke papirer, kig i bogreolen eller i kasser.
Prøv at lægge alle tingene ud på gulvet, og tag fat i én ad gangen. For hver ting skal du finde ud af, om det er noget du har virkelig har brug for, om det kan sælges eller gives videre, eller om det kan smides væk.
SponsorFå en sponsor-plads på dette website og nå ud til tusindvis af mennesker hver måned. Din virksomhed kan få omtale, styrke sit brand og tiltrække nye loyale kunder, ved at sponsorere denne blog.
Det skal smides væk
Hent en affaldssæk eller en kasse — læg så alt i denne som du ikke længere har brug for. Det kan være alt fra gamle aviser, brugsanvisninger, til julekort. Her skal du være kritisk — der er ingen grund til at beholde gamle ting. Medmindre det virkelig giver dit liv værdi, så bør du skille dig af med det.
Når man virkelig kigger én ting igennem ad gangen er det let at have med at gøre, og du vil blive overrasket over, hvor meget der for længst er blevet overflødigt.
Sælg eller giv det videre
Du har med garanti mange ejendele du bruger ganske sjældent, eller måske overhovedet ikke. Ville det ikke være meget bedre at kunne sælge det (og investere pengene), eller give det til nogen som virkelig kan få brug for det?
Ofte har vi mange ting liggende i hjemmet, fordi der er en opgave tilknyttet det. Og selvom vi gør det med de bedste intentioner, så kan det også føre til stress og depression, hvis man ikke gør det, og bunkerne af opgaver hober sig op. Derfor er du nødt til at være helt ærlig over med dig selv. Det er altså helt fint at sige “Nej, det får jeg nok ikke gjort”.
Forsøg at sælge dine ejendele eller give dem videre til nogle der kan bruge dem. Med hjælpemidler som Facebook Markedspladsen er det lettere end nogensinde.
Lær at investere fornuftigt som Warren Buffett og Charlie Munger
Med min e-bog lærer du hvordan kan finde de gode selskaber og investere i dem. Jeg fortæller alt hvad jeg har lært på en let og overskuelig måde, så du nemt kan følge med og prøve det af selv.
Denne korte e-bog kan du nyde i sofaen på en weekend, og lære nøjagtigt hvordan Warren Buffett er blevet så succesfuld en investor.
Tryk på linket herunder og se hvordan du kan få min e-bog med det samme.
Få 30% rabat på min e-bog her!Behold de vigtige ting
Mange af dine ting har naturligvis en værdi for dig, og er virkelig vigtige. Det kan være vigtige dokumenter, eller ting der er gode minder. Det kan også være ting du skal gøre inden for kort tid, men pas på.
Papirbunker med “opgaver” bliver ofte kun større, og så glemmer du hvad du faktisk skal med dem. Her er det bedre at skrive ned på en liste, hvilken opgave der ligger bag alle de ting du har, og skille dig af med tingen. Opgaven er det vigtige her — ikke genstanden.
Du skal naturligvis ikke skille dig af med alt du ejer, men det er vigtigt at finde ud af, om det du beholder virkelig er noget der giver dit liv mere værdi.
Alle de ting som du gerne vil beholde kan du lægge i en kasse, og gemme den væk, så de ikke står fremme. Prøv så at tage fat i den kasse efter 6 måneder — du vil nok finde ud af, at du ikke havde behov for de fleste af disse ting, og du levede fint uden dem. Mon de virkelig er nødvendige?
Tag det roligt — gør en leg ud af det
Efter jeg begyndte at rydde op, kunne jeg hurtigt føle effekten af det. Der blev meget mere ryddeligt, og jeg nød at jeg pludselig have fået overblikket tilbage. Samtidig blev det med tiden meget nemmere at holde orden, for der var meget færre ting.
Så skete der noget jeg ikke havde forudset — det blev en konkurrence med mig selv. Jeg kunne mærke hvor forskelligt mit liv blev, og derfor forsøgte jeg at forhindre at få nye ting — selv gaver. Hvis jeg ville købe noget tænkte jeg meget grundigt over det, og lod ofte være. I sidste ende var det ikke noget der ville give mit liv mere værdi.
Hold orden i de ting der er tilbage
Et sted som køkkenet er ofte fyldt med småting som egentlig passer sammen, men ligger helt spredt. Det kan virke fjollet, men noget så simpelt som at lægge småting i en lille kasse kan skabe orden med det samme, i stedet for at det fylder i en skuffe.
Det gælder også for dit tøj. Du har sikkert en skuffe med strømper og undertøj. Det jeg har gjort er, at lægge alle strømper i én lille kasse, og alt undertøj i en anden. Det samme har jeg gjort med t-shirts og endda bukser. Alt er kommet i en kasse som er nem at trække ud. Det gør det også meget lettere at se alle tingene på én gang, og vælge hvad man skal have på.
Samtidig kan det være en stor hjælp at lægge ting i kasser — især med tøj. For når kassen er fuld er det meget let at sige, der ikke er plads til mere. Og så må noget andet væk, hvis noget nyt skal ind.
SponsorVi har købt måltidskasser i flere måneder, gennem HelloFresh, og det er en super god måde at spare tid og penge på. Deres råvarer og opskrifter er rigtig lækre, og du modtager kun nøjagtig hvad du skal bruge. Et godt måltid uden spild.
Er det tid til en oprydning?
Jeg håber disse råd har hjulpet dig igang. Hvis du synes det virker fjollet, så prøv at gøre ovenstående bare i ét af jeres rum, eller en enkelt reol. Jeg tror du vil blive ret glad når du ser resultatet, og det vil få dig til at fortsætte.